Get customer insights for your small business | تعرف على سلوك ورغبة واحتياجات الفئة المستهدفة لمشروعك التجاري

by - March 31, 2017



Can I stress "understand your target market" enough through a new blog post today ? Why not! Today I'm going to explain the importance of getting insights about your target market which basically are your future or current customers if you already have a business. In order for you to start your business, you have to fully understand your customer. You have to know their needs and wants, and I have been talking about this in the last two posts. You can do this through an effective marketing information system that will generate an actionable customer insights. Now you can also use marketing research tools and speaking about that .. I think that all those fancy words that I just talked about need to be explained in steps in order for those who own a small business to start following the right path toward a successful business. Marketing research is definitely applicable in small businesses. You don't have to put a huge budget for that if you don't have access to it. As a small business owner you can get your customer's insights through informal surveys on small samples or observation. I have been doing this since I started my business to gain customer insights and that worked for me and I saw great results since I started doing this. Trust me, giving this a little more effort with a clear goal you will find similar results.

Secondary data can be used effectively with lower associated costs if you are a small business owner. Try searching online for information about your target market. Read reviews about similar products. Check competitors websites. An example of how to that can be : "scrolling the comments of your target in a competitor social media account" .. you will observe their satisfaction levels, their wishes and what they require and some of them leave notes and suggestions. You can also see the small details for example " try posting your photos on Instgram in different timing and find out the best timing that you receive interaction in". To conclude, you don't need an expert or fancy studies to start getting insights about your customers. Start small and give it a try!

Remember : Don't just satisfy your customer .. Go beyond that and "Delight" them with your offerings.

Thank you for reading
See you in my next post =)


ترجمة مُختصرة :

اليوم قررت أركز على أهمية فهم الفئة المستهدفة ومعرفة رغباتها واحتياجاتها رغم إني تكلمت المرة الماضية في التدوينات الأخيرة عنها لكن هالمرة بشرح شلون ممكن أطبق هالشي كصاحب مشروع تجاري صغير أو متوسط بميزانية محدودة. عشان تكون بدايتكم صحيحة من الضروري جداً إنكم تفهمون الفئة المستهدفة صح وتلبون احتياجاتها. في طرق معقدة وأدوات تسويقية تندرج تحت مصطلحات مختلفة لكن أنا هدفي أبسط لذلك راح أشرح بشكل بسيط شلون ممكن أي بزنز صغير إلى متوسط إنه يفهم سلوك المستهلك و يستوعب شنو اهيه رغبته واحتياجاته وطريقة استخدامه للمنتج إلخ.

البحث التسويقي نقدر نستخدمه بطرق أقل تعقيد في المشاريع الصغيرة إى المتوسطة بدون الحاجة لميزانية كبيرة وبعضها ما يكلف شيء أبداً .. صاحب المشروع يحتاج هدف واضح في البداية وبعدها ممكن يستخدم الاستفتاء على مجموعة صغيرة من الفئة المستهدفة بطرق مختلفة .. ملاحظة سلوك المستهلك أيضاً من أكثر الطرق شيوعاً لأصحاب المشاريع الصغيرة والي تساعد على اتخاذ قرارات أفضل فيما يخص المشروع. 

جرّب تستفيد من المعلومات الموجوده اون لاين لهالغرض. تقدرون تقرون المراجاعات الي يتركونها المستهلكين بعد شراء المنتج وتلاحظون الايجابيات والسلبيات الي يذكرونها. بالإمكان أيضاً ملاحظة التعليقات الي تنكتب في صفحات المنافسين وتحليل رغبة الفئة المستهدفة. مثال آخر للملاحظة مثل وضع صور في أوقات مختلفة على صفحات مواقع التواصل الاجتماعي الخاصة بمشروعك لمعرفة أنسب وقت يتفاعلون فيه. هالشي راح يساعد في التخطيط لنشر الصور والمحتوى التسويقي بوقت مناسب أكثر في المرات القادمة. أشياء بسيطة ممكن تغير كثير في أداء المشروع. 

في مقولة تقول لا ترضي عملائك فقط بل "اسعدهم" وهالشي ما يتم بدون فهم عملائك

 دمتم بود | روان

You May Also Like

1 comments

  1. فعلا ، والكونسبت للماركتنق بسيط جدا رغم انه الاساس في التجاره و يبيله جهد والطريقه الصحيحه و على اساسه يبنى المشروع ، وفيه مثال يقول لاتتجاهل العميل اللي انتقد او قال شي سلبي عن المنتج او الشركه ، بل اسمعه لان بهذي الطريقه راح تتوسع اكثر على دائرة مايريدونه المستهلكين منك

    شاكره لك طرح هالموضوع المهم

    ReplyDelete