I have an idea .. what is next ? | لدي فكرة .. ما هي الخطوة القادمة ؟

by - March 17, 2017




I have been asked a lot about how to start a business especially people who reached me from my business accounts on social media as a real model for them. It's hard to explain every thing with one comment in social media. I figured out why not talking about it in simple blog post. Actually, I will split the topic into two posts and I will start the first post with "Ideas" since businesses are driven from ideas. We build the business identity, plan and everything based on the idea. So, it make sense that we need to make a little more effort before deciding on the idea that will be the base of our business.

1. Know your customer
Make sure that you are creating it for someone (know your market). Speak to them and listen to their problems, search, observe their behaviors. That will help you find the needs of your customer in order to shape your idea to fit within this market niche. In this step you probably need to look at the data available and if not you need to come up with a useful data that you can rely on. Trust me the last thing that you would like to do is to start converting an idea into a business and invest your money in it blindly. DO YOU RESEARCH & ANALYZE DATA.

2. What is the value that you are creating for your target ?
You will find more complicated and "fancy idea generating processes" that you can use to start a business but I'm trying to make it simple & useful for non-marketers out there. Once you decide for who you're going to direct your idea for, you have to check if your idea provide a value for them. Whenever me & my mother sit to generate new product ideas for #boxigo, I admit that I always make it hard for her especially in this part cuz it directly influence how successful your product will be. Also note that your pricing later will defiantly be affected by your product's value in a way.

3. Is it available somewhere ?
Just because I face this a lot, I encourage you to search if someone already did this idea. Don't get me wrong, that does not mean that you have to stop and start again with a new idea. Actually you will be surprised how that will be so beneficial for you and your idea. Take time to study the other business pros and cons. What are their mistakes and threats and try to overcome those points before turning your idea into a business. I see this as a good thing that will make your success less harder to reach and will definitely make you stronger.

Not to make this blog anymore longer, stay tuned for my next post to know what to do next after shaping your idea and how to actually turn it into written business plan!

See you in my next post
Thank you for reading =)

ترجمة مُختصرة :

كوني أشتغل بالبزنز الخاص فيني لمدة تقارب أربع سنين، توجه لي سؤال " كيف أبدا مشروع تجاري" وتكرر كثير. يسعدني جداً أجاوب بإسهاب لكن شرح مثل هالشي صعب يكون برد بهيئة كومنت على السناب أو الانستقرام. فضلّت إني أقسم الموضوع على جزئين بالمدونة عشان يستفيد كل شخص عنده القدره والرغبة إنه يدخل هالمجال لكن خلفيته التسويقيه ضعيفة ويحتاج توجيه. بمعنى أدق راح يكون شرحي للموضوع مبسط جداً بعيداً عن المصطلحات التسويقية وراح أوضح سبب كل شي أذكر أهميته عشان يكون الفهم أسهل. التدوينة هذه بتتكلم عن الفكره ما قبل تحويلها إلى مشروع تجاري ربحي. كل مشروع تجاري مبني على فكره بالأساس وإذا كان الأساس صح فأي شي بعده راح يكون من السهل تشكيله لصالح نجاح المشروع.

الخطوة الأولى: معرفة الفئة المستهدفة
أقصد بالفئة المستهدفة بالأشخاص الي بنوجه لهم هذه الفكره أو بشكل أوضح أكثر الأشخاص الي راح يفضلون يدفعون مبلغ من أجل الحصول على هذه الفكره لما تتحول بزنز إن شاءالله. منو الأشخاص الي بنركز عليهم ؟ شنو صفاتهم وسلوكياتهم؟ شنو يواجهون مشاكل وشلون نحلها عن طريق فكرتنا؟ بهالطريقة راح نقدر نعرف احتياجات الفئة المستهدفة عشان نقدم لهم فكرة منتج تناسب احتياجاتهم. هالشي يتم عن طريق البحث عن الداتا والمعلومات والاحصائيات المتعلقة بهذه الفئة إن وجدت وإذا لا .. ببساطة أنصح تقضون شوية وقت بجمع المعلومات الي تحتاجونها بنفسكم عن طريق أدوات البحث التسويقي

الخطوة الثانية: ما هي القيمة المقدمة للفئة المستهدفة
شخصياً أشوف هالنقطة أساس نجاح أو فشل أي بزنز. لما يحين وقت التخطيط لمنتجات جديدة لمؤسستي غالبا تشاركني والدتي بتقديم أفكار وونختار الأنسب منها وندرسها وهكذا. أكون جداً شخص مُتْعِب في هالنقطة لسبب وهو إذا ما وصلنا للقيمة الي تتوقعها الفئة المستهدفة بتكون خطوة فشل مو نجاح. أيضاً مهم جداً تركزون على نقطة "القيمة" لسبب بديهي وهو خطوة التسعير لاحقاً بتكون متعلقة بشكل ما بالقيمة الي يقدمها المنتج أو الخدمة مهما كانت استراتجية التسعير المستخدمة. باختصار القيمة المقدمة من الفكرة الخاصة فيكم لازم تكون واضحة وتسد حاجة الفئة المستهدفة.

الخطوة الثالثة: هل سبق وتم عرض هذه الفكرة من قبل
إذا فعلا كانت موجودة  فهالشي ما راح يكون سلبي بالعكس ولا راح أطلب منكم تغضون البصر عن فكرتكم وتنسون أمرها بالعكس هالشي راح يعزز فكرتكم ويختصر عليكم طريق طويل ممكن تتعبون وانتوا تمشونه. تحتاجون تدرسون خطوات البزنز الي مقدم فكره مشابهة لفكرتكم لأنه بالنهاية راح يكون منافس لكم. ومع معرفة نقاط قوة وضعف فكرتهم والثغرات الموجوده راح تكون هذه معلومات داعمة لتحسين فكرتكم وتعطيكم قوة. راح توفرون على نفسكم وتشوفون الأخطاء الي سووها من قبل وتعدلونها عشان تكون بدايتكم قوية. مافي أي خطأ في إنكم تنزلون فكرة موجوده في الأساس ولا ما كنتوا تشوفون مليون كافيه في نفس المنطقة ببلد واحد كلهم يقدمون قهوة. الإبداع أساساً تعريفه يقول "تقديم فكرة بطريقة مختلفة". فلا تحصرون نفسكم وتعقدون الموضوع .. درسوا خطواتكم عشان تنجحون.

وبما أنه هالبوست طويل بما فيه الكفاية، الجزء الثاني راح يكمل نقطة ما بعد تشكيل الفكرة وتحويلها إلى خطة بزنز مكتوبة "دراسة الجدوى" والي راح تكون الخطوةالأولى لتنفيذ الفكرة الي درستوها.
انتظروا البوست القادم

دمتم بود | روان

You May Also Like

2 comments

  1. اين انا عن مدونتك ؟
    اتابعك بالسناب والانستا واعرف ان معك مدونه لكن للاسف ماشفتها الا الان

    ❤❤❤
    عجبني انك عززتي ع فكرة المشاريع اللي اصلا موجوده من قبل بعدم الاستغناء عنها بل طرحها بطريقه ابداعية مختلفه

    ReplyDelete
    Replies
    1. يسعدني جداً متابعتك لمختلف طرحي
      شكراً من القلب على تعليقج💓

      Delete